Talentudvikling

Talentudv
Talentteater
Talentmus
IMG_5881-300x200

Undervisningsministeriets definition af talent:
”en person, som er god til noget og har mulighed for at blive en af de bedste, hvis potentialet stimuleres.”

Ingrid Jespersens Gymnasieskole vil gerne bidrage til at sikre Danmarks konkurrencedygtighed i en globaliseret verden, og det gør vi bedst ved at stimulere de mange talentfulde elever. Det er vigtigt at den enkelte elev får mulighed for at udfolde sine talenter, og at vi forbereder eleverne på tiden efter gymnasiet. Ved deltagelse i aktiviteter om talentudvikling præsenteres eleverne for autentisk og professionel videnskab og kunst i og udenfor skolens regi. IJGs prioritering af talentudvikling er med til at hæve det generelle faglige niveau på skolen.

Talentudviklingen på IJG omfatter:

Tilbud til fagligt motiverede og akademisk talentfulde gymnasieelever
ATU – akademiet for talentfulde unge

Tilbud om udvikling af elevernes kunstneriske og humanististiske talenter
KULT– et samarbejde mellem fire gymnasier om fokusering på de kunstneriske og kreative fag
Teaterlinje, Journalistlinje, Rytmisk linje  – tre tilbud om talentudvikling på IJG
OL i filosofi – tilbud om filosofisk talentudvikling på internationalt niveau.
Cambridge English – tilbud undervisning i Cambridge English: Advanced (CAE)

Tilbud til Naturvidenskabelige talenter:
Unge Forskere – national konkurrence om udvikling af naturvidenskabeligt forskertalent
Sciencetalenter – udvikling af Sciencetalenter i samarbejde med Videncenter Sorø
Naturvidenskabelig linje –  tilbud om naturvidenskabelig talentudvikling på IJG.
Georg Mohr Matematikkonkurrence – tilbud om talentudvikling i internationalt regi.

“Vi er fire elever fra 2.g på naturvidenskabelig studieretning, som er på et program der hedder Science Talent College. Vi kommer på en række camps i løbet af 2. og 3.g., der omhandler aktuelle naturvidenskabelige emner. Vi har blandt andet været på camps om hjernekemi og fremstilling af antipsykotiske midler, og naturressourcer og løsninger på den globale fødevare knaphed. Vi har lige været på camp om raketter, hvor vi blandt andet fremstillede vores eget raketbrændstof. Vi skal også på en studietur til Berlin, hvor vi skal besøge forskellige institutter og universiteter. Mange af vores camps er udviklet i samarbejde med forskellige uddannelsesinstitutioner og virksomheder, og vi har været på ekskursioner til blandt andet Lundbeck. Når programmet er afsluttet får vi et eksamensbevis, der blandt andet kan bruges hvis man ønsker at søge ind i på et universitet i udlandet. Vi har også gode chancer for at få relevant studiejob i de firmaer, som har haft et samarbejde med ScienceTalenter” – Celeste 2D